Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zaterdag 16 november 2013

Inktzwam

Dat is weer eens wat anders dan in het donker onder hoge bomen: paddenstoelen in het gras. Nota bene in een brede berm langs een parkeerterrein: groepen fikse paddenstoelen, in het gras en in het zonnetje. Dan hoef je dus niet moeilijk te doen met lange sluitertijden en... het ligt ook nog lekker ;-)
Je snapt dat het wel even duurde voor ik het parkeerterrein af was.


Toen ik ze zag, dacht ik dat de groepen van verschillende soorten waren. Maar een zoektocht op internet leert me, dat het verschillende stadia zijn van de grote kale inktzwam.


Op de Belgische site natuurpunt.be vond ik veel informatie met duidelijke foto's over soorten  paddenstoelen. En over nog veel meer natuurzaken, maar ik heb nu natuurlijk vooral het paddogedeelte bestudeerd. Als je maar eenmaal een idee hebt van een soortnaam, is meer informatie makkelijker te vinden. De volgende info komt van Wikipedia:
 

Kale inktzwammen leven maar heel kort en veranderen steeds van uiterlijk.
Eerst hebben ze een ei-vormig hoedje (daar zijn er op de collagefoto linksboven nog net een paar van te zien); dan gaat de hoed klokvormig open - de hoed is 5 tot 7 cm breed.




Hoed en lamellen rollen vanaf de rand op.




De lamellen worden bij rijping zwart.




Hoezo inktzwam?


Ik vond het leuk om te lezen dat dit vroeger ook daadwerkelijk gebruikt werd om inkt te maken.




Hartelijk dank voor alle leuke reacties op mijn vorige blog 
"Villawijk van familie Spillebeen".


8 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie,

    Bedankt voor je reactie en tip op mijn blog!
    Mooie serie van de inktzwam! Leuk al die verschillende stadia van één soort.

    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Corrie ik kom via Senna op je blog en zie er mooie foto's staan, vandaar dat ik meteen maar even een reactie achterlaat ;-))
    Je hebt de inktzwam erg mooi gefotografeerd in verschillende stadia's. De laatste is erg mooi met de zon door de rand van de hoed.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie serie foto's van de inktzwam Corrie!
    vooral foto 2, 4 en 10 vind ik erg fraai. mooi licht ook.
    ik dacht even dat Spillebeen wéér een nieuwe woning had,
    maar gelukkig blijft ie in zijn mooie rode villa ;-)
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie van de inktzwam in verschillende stadia.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige serie, Corrie!
    Heel mooie de composities, kleuren en licht...
    Lieve groetjes, Anna :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is boffen Corrie het mag ook wel eens meezitten maar dit is wel heel dichtbij ,het is prachtig om te zien heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Corrie,

    Oei die laatste is wel de kroon op het hele bericht zeg.
    Mooi het licht gevangen. Jammer dat het zwarte van een andere paddenstoel er net ietsje teveel voor zit. Maar die omgekrulde hoed met het licht dat er doorheen schijnt is super.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi om die veschillende stadia te zien. De laatste foto's zijn het mooist. Rustig en prachtig licht.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.