Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 13 april 2014

Nestelen





Op de foto hierboven kijkt het paar zeer gefocust over de plas. 
Er was even fikse reuring bij alle vogels op de Lepelaarplas, 
want er vloog een fikse roofvogel over (de zeearend?).
Als de roofvogel wegblijft, gaan alle vogels weer hun gewone gang.

 
Zicht vanuit de Lepelaarhut over de plas.



Meestal nestelen blauwe reigers in hoge bomen, 
maar dit stel heeft een nestelplaats uitgezocht boven het water, 
vlak voor de rietkraag langs de plas en 
heel goed in het zicht vanuit de zijkant van de vogelkijkhut.




Hun woningkeuze is dus heel apart (gelukkig voor ons!),
maar verder is het ook een bijzonder stel. 
Direct valt al op dat zij een heel stuk kleiner is dan hij, 
maar zij heeft ook nog niet het verenkleed van een 
volwassen reiger (oh jee, tienerhuwelijk?).


Hoe dan ook, 
hij werkt wel erg hard om mooie takken aan te voeren.

Hij vliegt af....



en ook weer aan....




Zij staat steeds reikhalzend op hem te wachten.







Het overnemen van de lange takken gaat niet altijd even gemakkelijk, 
maar met wat rekken en strekken lukt 't wel.




En dan vertrekt-ie weer naar de bouwmarkt:





En ja hoor, weer wat gevonden.






Het ene moment zijn ze nog druk in de weer met de takken. 
Dan besluiten ze dat er genoeg gebouwd is 
en is het ineens tijd om voor inhoud te zorgen:







Dat ging wel heel erg snel.
Daarna even samen bijkomen,
maar dan gaat-ie alweer.




Deze keer blijft hij heel lang weg.
"Als ze me missen, dan ben ik vissen?"
Zij rommelt hier en daar nog met takjes,
maar gaat dan maar proefliggen (?)



 Als hij na ruim een uur nog niet terug is, laten wij haar ook in de steek.
Wel met het plan de komende weken nog eens terug te gaan 
om te kijken hoe het hen gaat.


 
Dit is de eerste serie die gemaakt is met mijn nieuwe camera:
de Panasonic Lumix DMC FZ 200. Officieel een compactcamera, want met één vaste lens (wel van 24 tot 600 mm).  Ghita schreef eind vorig jaar op haar blog over deze camera. Het diafragma van 2.8 over het hele zoombereik sprak mij bijzonder aan. Want ik ben wel heel blij met de foto's die mijn Olympus maakt, en zeker met de 18-180 mm lens, als... de lichtomstandigheden ideaal zijn, want de diafragmawaardes zijn niet groot.
Na dat bericht van Ghita bleef dit in mijn hoofd hangen en ben ik meer informatie gaan zoeken. Dat was allemaal zeer positief. Toen ik 'm in de winkel in mijn handen had, was ik verkocht: hij is erg licht, maar heeft een goede handgreep aan de rechterkant. Houdt dus stevig vast. Het is een klein computertje, waar veel mee mogelijk is. Dat vereist nog wel wat studie en uitproberen. De elektronische zoeker wende wel heel snel - het voelt eigenlijk alsof je door een "echte" zoeker kijkt. Deze camera geeft me veel extra mogelijkheden bij minder licht, bv. aan de "randjes" van de dag, wanneer het licht minder, maar wel veel mooier is. Voor bovenstaande foto's waren de snelle sluitertijden ideaal. Omdat de Lumix ook erg klein is, passen beide camera's gezellig samen in mijn fototas.

 


12 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie, een mooie 18+ serie ;-). Leuk om heel het traject te kunnen zien van takken slepen, nest bijwerken en paren. Wist je trouwens dat er bij de Bosdijk ook een kolonie (broedende) blauwe reigers zit?

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie van het nest bouwen en dan ook nog de paring .
    Mooie kleuren en scherpte.
    Je nieuwe camera doet het uitstekend en jij natuurlijk ook Corrie.
    Nu ben ik wel benieuwd hoever je hier van af stond en of je de foto's uitgesneden hebt en zit hier nou een lens op van 24 tot 600mm, of begrijp ik dat verkeerd ;-))
    Want een lichte camera met zo'n bereik en deze kwaliteit van foto's lijkt mij ook nog wel wat.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie,
      dank voor je reactie.
      Ik ben niet zo goed in het schatten van afstand, maar behalve de laatste foto zijn ze allemaal gemaakt op 600 mm (de sensor heeft een cropfactor 2,3). Foto 11 is de enige die niet is bijgesneden.
      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je info Corrie, ik was gewoon benieuwd voor als ik ooit eens wat anders wil ;-))
      Gr. Tinie

      Verwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Gefeliciteerd met je camera. En als dit je eerste serie is, mag je zeer tevreden zijn. Prachtig van scherpte, en wat heb je een mooi beeldverslag vastgelegd. straks dus de kleine reigertjes.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      door het af en aan vliegen kregen we die ochtend riant veel kansen, dus kon ik fiks oefenen. Reken maar dat het eerst héél veel prullenbakkenwerk was. Maar hij blééf maar komen en gaan, dus uiteindelijk lukte er wel wat.
      Natuurlijk hopen we t.z.t. het voeren van ukkepukkies goed te kunnen volgen.
      Nogmaals veel dank voor je cameratip.
      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  4. Werkelijk wat een pracht serie, Corrie!
    En natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe camera... pracht foto's!
    Lieve groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Zeer mooie opnames van deze reigers. Zijn prachtige vogels en mooi om ze zo bij een nest te zien.
    Gisteren zag ik bij mij achter een reiger jagen op een groep met jonge eendjes. Hij plukte er zo eentje tussen uit. Het is de natuur, maar toch gaat het me aan het hart.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie, Corrie. Je hebt ook heel mooie momenten vast weten te leggen. Ik wacht met spanning op het vervolg. Gefeliciteerd met je nieuwe camera. 't Is even wennen aan die Lumix, maar je zult er zeker geen spijt van krijgen. Neem alleen de kwaliteit van de Leica-lens al. Ik ben er helemaal verknocht aan. Enne..... het is geen gewone compactcamera, hoor. Laatst zag ik een review waarin de camera "een mini spiegelreflex met vaste lens" wordt genoemd. Heel goed omschreven, vind ik. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Complimenten met je nieuwe camera Corrie,
    de foto's zijn er scherp en heel mooi van kleur en wat5 een mazzel met het stel dat een fotogeniek nest bouwt
    nu nog wachten naar het vervolg...
    Mooie opname, ben benieuwd naar het vervolg..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Corrie!
    Je eerste beelden zien er uitstekend uit, hier ga je vast veel plezier aan beleven,
    Wat een leuke serie, je verhaal erbij leest ook lekker weg.
    Bijzonder dat het vrouwtje zo veel kleiner is.
    Hoop dat je de kleine reigertjes ook in beeld gaat krijgen!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Corrie,

    Inderdaad een heerlijke camera waar je een hoop plezier aan gaat beleven. Deze serie is in ieder geval een mooi voorproefje. Vooral de paringsfoto's zijn de foto's waar je vooraf op hoopt. Lekker als het dan lukt. Tot twee jaar terug was dit de plek van een jonge zeearend, maar die is daar al een hele tijd al niet meer gezien. Waarschijnlijk was de roofvogel een havik. Er nestelt daar een paartje in de buurt.
    Veel plezier verder met je nieuwe speeltje, ik ben erg benieuwd wat er uit komt rollen de komende tijd.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.