Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

zondag 17 mei 2015

Lepelaars





Vrijdag 8 mei heerlijk weer eens een hele dag gepland om samen 
(met man Adri) op stap te gaan. We besloten om eerst eens op zoek 
te gaan naar de lepelaars, die bij Haarlem vlakbij de snelweg nestelen. 
Was ik wel heel blij dat Adri mee was, want ik denk niet dat 
ik het juiste weggetje vanaf de snelweg had gevonden.

Heb ik nu voor jullie ook een zoekplaatje:



In eerste instantie was het wel een raar gevoel om zo vanaf
het fietspad de vogels te fotograferen, maar ze waren 
- door de takken heen, natuurlijk - wel goed te zien.





En verrassing: 
er waren ook jonkies , niet eens zo heel klein meer.




Drie op een rij heeft zij er hier.




En ze willen allemaal mee-eten:




Op de volgende foto's is goed te zien hoe de hele 
snavel (lepel) van het jong mama's keel in gaat.




Hmm, mij lijkt borstvoeding toch een stuk plezieriger.




De volgende moeder maakte zich niet zo druk.
Haar jongen zijn dan ook al bijna net zo groot als zijzelf.





De lepelaars hebben de nesten trouwens niet zelf gemaakt,
maar ze gekraakt van blauwe reigers, die hier eerder in grote
getale nestelden (hè bah: het recht van de sterkste?)
Er zijn nog wel veel blauwe reigers in de buurt,
ook met nest, maar die nesten zitten verderop, lastig te zien.
De reigers zelf laten zich wel zien.




't Is wel zijn achterkant, maar ik vind deze
toch leuk, ook door zijn kuifje:




Let bij de volgende foto op zijn poten,
klaar voor de landing:




De lepelaars huizen dus in kraakpanden;
dan moet er blijkbaar wel af en toe wat bijgewerkt worden.
Het veroveren van nieuwe takken is echter een hachelijk karwei.





Wat is het voor die grote vogels moeilijk manoeuvreren 
tussen de takken en lastig om in balans te blijven.




Ik heb met bewondering staan kijken hoe het ze dan
tòch lukt om takken los te trekken.






Al met al is dit wel een plek om te onthouden.
Heel leuk om zo verschillend gedrag van de lepelaars 
goed te kunnen bekijken.

Aan de foto's is wel te zien dat de lichtomstandigheden 
deze ochtend nogal wisselden. We begonnen met een 
grijzige hemel, maar het lukte de zon steeds beter 
om hier doorheen te prikken.

Ter afsluiting een plaatje met een mooie blauwe achtergrond.





Hartelijk dank voor jullie leuke reacties op het voorgaande bericht
"Lente in het bos".





11 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie.

    Woh wat een prachtige serie van deze mooie vogels.
    Wat zal je er van hebben genoten dit in het echt te hebben kunnen zien.
    Zo leuk met ook de jonkies erbij.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie serie, Corrie. Ook erg leuk om met je mee te kijken hoe de kleintjes gevoerd worden. Je laatste foto (tegen de blauwe lucht) is prachtig geworden. Helaas heb je een blauwe lucht vaak niet zelf in de hand. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is genieten, Corrie!
    Heel mooi weergegeven...
    Lieve geniet groetjes van Anna :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corrie,
    Mooie foto's van deze lepelaars!! Geweldig met die kleintjes.
    Foto 3 en 4 zijn erg leuk met dat wilde kapsel...hihi..!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie, Dat viel vast niet mee zo door de bladeren op de lepelaars te kunnen focussen, maar het is je goed gelukt! Hele leuke serie en die gekke blauwe reiger klaar voor de landing is ook een treffer!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om te zien Corrie.
    Wel lastig om ze daar te fotograferen zo hoog in de bomen.
    Maar het is je goed gelukt.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijkt me toch wel heel apart om die grote lepelaars hoog in de bomen te zien nestelen. Mooie momenten met de takken en het voeren van de jongen. Mooie serie Corrie.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Corrie,
    ik ken de plek en heb mijn lepelaars daar ook gefotografeerd :-) Bij jou zie ik dan ook de jonge lepelaars en zelfs eentje met 3 in het nest. Dat is toch geweldig om te zien en.... die heb je ook nog eens heel mooi op de foto gekregen! Het is niet gemakkelijk fotograferen daar en jij had dan ook nog dat er al zoveel bladeren aan de bomen zaten maar je serie is echt onwijs leuk geworden!
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Corrie,

    Tsjonge, je hebt toch nog maar hele mooie foto's weten te maken ondanks de vele bladeren. Ik was een weekje later en toen zag je bijna niets meer. Volgend jaar moet je maar eens in maart gaan, als er nog geen blaadjes aan de bomen zitten. Dan zijn ze bezig met het herstellen van de nesten en kun je prachtige foto's maken. Maar voor de voedermomenten heb jij de perfecte dag uitgekozen. Prachtige platen heb je nu.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi, knap dat je die lepelaars tussen al die bladeren nog zo goed erop hebt gekregen, ook de jongen heb je er heel mooi op staan. Prachtige momenten om mee te maken en zo vast te leggen.
    Ik ben er dit jaar 1 keer geweest maar op het verkeerde moment denk ik, alles lag toen te slapen.....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Erg leuke serie van deze krakers :-). Ze zijn best een soort 'niet knap' die kleintjes. Binnenkort komen ze weer achter hun ouders aan in de Waverhoek, dat is echt zó grappig om te zien. Als je tijd hebt zou ik daar beslist eens gaan kijken ergens in juni/juli.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.