Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

woensdag 29 november 2017

Herfst





Tussen alle Afrikaanse beelden door wil ik hier toch ook wat Hollandse plaatjes laten zien.
Niet dat ik er zoveel heb, want eigenlijk ben ik er niet zo heel veel op uit geweest. 
Dat heeft ook wel te maken met de gigantische berg foto's die de vakantie opgeleverd had.

Maar goed: mijn herfst 2017.
Half oktober in het Speulderbos. Een stralend zonnige dag,  
herfst leek nog ver weg. Alle blaadjes waren frisgroen, alsof het nog zomer was. 




De temperatuur en de sfeer in het bos waren ook zomers.




Prima omstandigheden om heerlijk sloom door het bos te slenteren.




Natuurlijk keek ik ook veel naar boven en...
uiteindelijk zag ik één klein takje, dat een beetje aan herfst deed denken.




Ik liep daar in de middag, omdat ik me (al veel eerder) opgegeven had 
voor een workshop paddenstoelen, die pas tegen het eind van de dag zou starten. 
Het ging om de "lichtgevende" paddenstoelen van Daniël Laan, 
die ik zo ontzettend mooi vind en die je het beste fotografeert 
als het al een beetje donker begint te worden.

Klik op: Laanscapes om zijn foto's te zien. 



 

De workshop was erg leuk en vooral ook erg leerzaam. 
Van tevoren stond al vast dat ik nu echt eens een statief moest gebruiken, 
want tegen de tijd dat we aan de slag gingen was het bos al veel te donker 
om nog iets uit de hand te doen. 
Die stap was voldoende om bovenstaand beeld te maken. 
Dit is nog gewoon één beeld (ik vond de achtergrond wel geslaagd);
de rest werd een stuk "technischer" en bestaat dan uit meerdere opnames.
Daniël gaf eerst een duidelijke demonstratie van zijn werkwijze.

De volgende foto bestaat uit twee opnames, waarbij bij de tweede een lampje is gebruikt.
 De beelden zijn later samengevoegd in Photoshop.





Voor de volgende foto zijn 5 beelden samengevoegd.
Het groepje paddenstoelen groeide op een boomstronk, zodat de
camera lager opgesteld kon worden. 



 

Dit zijn alle resultaten van die avond. Je bent nogal een poos bezig met het maken van de opnames, 
maar ook met het zoeken van geschikte onderwerpen. Ik vind dit het leukste als de paddenstoelen 
een beetje van onderaf gefotografeerd kunnen worden. 

Na deze workshop ben ik niet meer op stap geweest voor paddenstoelen;
er ligt dus vast een plan voor komend jaar.

Voor herfstbeelden kwam er nog wel een mooie kans.
Vrijdag 17 november was het prachtig weer en 's middags konden we eropuit.
Toen we eenmaal in de auto zaten richting het Gooi, werd het echter grijs en
begon het zelfs te miezeren. Ik dacht dat we te laat waren.
Maar goed, het bos liet alle herfstkleuren zien.


 

De weerspiegeling in 't water geeft wat extra licht.


 

En na een half uurtje lopen, yes... ging 't licht weer aan. 


 

Wat een cadeautje. Zó mooi, het zonlicht op de beukenbladeren.


 


De rest van de middag was volop genieten.












Tot slot de beukenlaan achter Gooilust met het laatste zonlicht.




Niet zo heel veel herfstbeleving dus, 
maar die vrijdagmiddag was zó fantastisch, dat blijft me heel lang bij.
 


Dank voor jullie enthousiaste reacties op de voorgaande
Zuid-Afrika-blogs. Er ligt nog veel materiaal dat ik wil laten zien. 

 






12 opmerkingen:

  1. Mooie beelden Corrie. Leuk ook om te zien dat je met groen begint en met geel eindigt.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Corrie,
    Wat een prachtige foto's!! Geweldig al die bomen met die herfstkleuren. Foto 13 heb je ook heel erg mooi genomen zo van onderaf.
    En wat een schitterende opnames van die zwammen (7 en 8) met die magische kleuren op de achtergrond. Mooi hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Je paddenstoelen zijn sprookjesachtig, heel mooi.
    Maar jij hebt iets met bomen en dat geven ze je terug! Wat een schitterende platen.
    Van fris groen tot diep herfstig brons. Ik heb er van genoten.
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aan het begin van je blog lijkt het nog zomer, maar je eindigt met echte herfstkleuren, waarvan ik vooral foto 15 erg mooi vindt. Het is altijd maar weer afwachten of je daarvoor op de juiste tijd op de juiste plaats bent. Maar mijn grootste belangstelling gaat uit naar je paddenstoelen-intermezzo. Lijkt me gaaf om zoiets ook een keer te doen. Lijkt me niet makkelijk, maar ik heb nog bijna een jaar om daarover na te denken...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. These are terrific images, Corrie, with a lovely interplay between light and shade.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corrie.

    Mooie serie Corrie van de sfeer van de herfst.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello Corrie,
    What beautiful pictures you took!
    Autumn through your lens is absolutely magnificent!
    you got the best out of the trees and mushrooms.
    About the coots and the grebes nesting so close to each other, both their broods were successful, amazing!!!
    We are getting quite cold here and I fear I tomorrow it will snow all day...
    Warm hugs and take care

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige blog, jouw laatste paddenstoelenfoto vind ik echt heel goed. De sfeervolle herfstfoto's van de beukenlaantjes zijn geweldig, daar kan ik echt van genieten. Ook mooi zo'n doorkijkje met onscherpe gele blaadjes op de voorgrond, daar zie je echt dat jij nadenkt voordat je een foto maakt. De laatste foto is ook erg mooi, misschien wel een leuke locatie voor mij om volgend jaar mijn herfstfoto's te maken (met statief, want ik heb gemerkt dat ook dit soort foto's met een statief gemaakt moeten worden omdat het bos toch best donker is). groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Corrie,
    Iedereen gaat op zijn eigen manier met de herfst om. Jij kijkt veel omhoog naar stammen en bladeren, ik kijk veel meer naar beneden op zoek naar allerlei zwammen. Niet alleen geven de herfstkijkjes fraaie herfstbeelden, de beelden 13 en 15 springen daar voor mij zelfs nog bovenuit. Ook de laatste twee van de zwammen vind ik bijzonder. Extra belichting of beelden samenvoegen heb ik nog nooit gedaan. Werken met statief of rijstzak wel, vrijwel altijd eigenlijk. Zeker als je met tussenringen werkt ontstaat heel snel ongewenste onscherpte, die ik zoveel mogelijk wil voorkomen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om zo een verzameling beelden in de tijd te zien. Het hoogtepunt van de herfst, zo 2de/3de week van november, heb ik zelf gemist. Vóór die tijd ben ik ook veel op pad geweest, maar de herfstkleuren vielen toen een beetje tegen. Erg mooie paddenstoelenfoto's! Groetjes, Jody

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.