Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

dinsdag 8 juli 2014

Helgoland *1*




Het weekend na Hemelvaart hebben wij met Inezia Tours een fotoreis gemaakt naar Helgoland.  Een klein Duits eiland in de Noordzee; 70 km uit de kust, buiten het waddengebied. Vier dagen. Maar wel heel lange dagen, waarin we zo intensief met fotograferen bezig waren, dat het achteraf wel een lange vakantie lijkt te zijn geweest.  
We waren met een klein groepje, 4 deelnemers, o.l.v. fotograaf Peter Grobben; het was met elkaar heel gezellig. Helgoland en het bijbehorende, nóg kleinere, eilandje Düne bieden een keur aan foto-onderwerpen. Bovendien waren de weergoden ons goed gezind; de meeste tijd was het prima "fotografisch weer". We kwamen dan ook thuis met zwaanzinnig volle fotokaartjes. Het duurde wel even voordat ik die doorgewerkt had. Beter gezegd: eigenlijk ben ik er nog niet helemaal klaar mee. Maar goed, hiermee dus wel het eerste blog.




Hierboven hét punt op Helgoland waar het om draait: 
de kliffen aan de noord-west kant van het eiland, waar in het 
voorjaar duizenden vogels een plek vinden om te broeden.
De rots die voor het eiland staat, noemen ze de "Lange Anna", 
ook die is aan alle kanten bewoond door vogels. Waarschijnlijk 
de meest gefotografeerde plek van het eiland. 




Bovenop de kliffen vooral jan-van-genten, 
langs de wanden ook zeekoeten, alken, drieteenmeeuwen 
en enkele Noordse stormvogels. 







Maar prominent aanwezig vooral de jan-van-genten; 
zij vlogen continue af en aan; ook op de plekken waar ze zaten, 
was er steeds reuring. Wij keken onze ogen uit. Verrassend was, 
hoe dichtbij je kon komen. Vanuit het dorp loopt een bestraat 
wandelpad langs de klif. Aan de kant van de klif staat een hekje. 
En iedereen houdt zich aan de afspraak: 
mensen aan de ene kant, de vogels aan de andere. 
 



Waar het groen ophoudt, begint het leefgebied van de jan-van-genten.
Dat is soms heel dicht bij het hekje.





Jan-van-genten zijn zeevogels, die eigenlijk alleen aan land 
komen in de broedperiode. Het zijn grote, zware vogels die 
maar moeilijk kun lopen. Om op te kunnen stijgen, 
hebben ze wind nodig. Daarom broeden ze langs steile kliffen; 
door de opwaartse wind langs de klif, 
kunnen ze makkelijker opstijgen en landen.





Veel vogels waren aan het broeden, 
maar er werd ook nog vaak nestmateriaal aangevoerd.

De één kwam met meer:


De ander met wat minder:


Een veertje is ook goed?



Een plekje met uitzicht over het wad:






Het duurt 4 jaar voordat een jan-van-gent zijn volwassen 
verenkleed heeft. Na de witte donsperiode zijn de eerstejaars 
bruingespikkeld en hebben dan ook een bruine snavel. 
Daarna wordt de snavel blauw en het verenkleed zwart/wit, 
in de loop der tijd steeds witter.Tussen de volwassen paren 
zagen we ook heel wat van deze "tieners"; 
hun verenkleed - in verschillende stadia - vind ik heel mooi.






Op alle foto's vliegen ze dezelfde kant op,
omdat ze altijd tegen de wind in aan komen vliegen.




Deze had zo te zien al een hele rots voor zichzelf gereserveerd:





 Zicht vanaf de klif over het eiland in de richting van het dorp.




Het hogere gedeelte van het eiland was bezaaid 
met witte bloemetjes. Blijkbaar heel lekker. 
Vonden de schapen in ieder geval wel.





Een kijkje aan de andere kant van het eiland.




Met zicht op het eilandje Düne:



In het volgende blog uitsluitend jan-van-genten.




15 opmerkingen:

  1. Wow dit is mooi Corrie, wat zul je genoten hebben.
    Pracht foto's van de Jan van Genten, heerlijk om die voor de lens te hebben. Zelf heb ik in New Zeeland als eens een bezoek gebracht aan een kolonie, pracht vogels.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk! En wat een mooie foto's.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Wat een fantastische foto reeks heb je daar gemaakt. Dat moet een geweldige trip geweest zijn om al die vogels daar ook zo te zien. Lijkt me echt te gek. Foto 17 vind ik echt super, met het water zo ver in de diepte op de achtergrond.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie trip heb je gemaakt, zeg! Je geeft een mooie indruk van het eiland en waanzinnig dat je de jan van Genten zo dichtbij hebt kunnen bewonderen en platen!! Vooral foto 5, 11, 13, 17, 20 en 24 spreken we erg aan.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zal jij hebben genoten, Corrie en wat een pracht serie!
    Je hebt het heel mooi weergegeven....
    Lieve groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij hebt je lekker kunnen uitleven. Een prachtige plek met veel mogelijkheden om mooie foto's te maken. Jij hebt ook niet te klagen over het licht. Er zitten een heleboel mooie platen tussen, zo veel dat ik ze niet met nummer ga noemen. Wellicht een plek om ook eens in een andere tijd van het jaar terug te gaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WOW!
    Fantastic post, Corrie!
    I really enjoyed amiring the birds agility and the environment in which they evolve!
    Your photos are superb and very lively!
    The close-up on the last one is a real must!!
    Congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige serie van de Jan van genten zijn dit Corrie.
    Goed dat je ook wat van de omgeving waar ze op zitten laat zien, nu heb ik er een voorstelling van hoe het daar is.
    Je had ook heel mooi licht daar.
    Ik vind alle foto's mooi, maar foto 1 springt er voor mij uit, die is super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk zeg dat je naar Helgoland bent geweest. Prachtige foto's. Wat een mooie vogels zijn die jan van genten. Heb je de foto's trouwens met de lumix camera gemaakt (jij hebt die toch ook?), ik vind ze supergoed namelijk.
    Helgoland lijkt me ook mooi, maar de lange dagen en de boottocht van 70 km (zeeziekte) zie ik toch wel tegenop.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      Dank voor je reactie. Alle foto's op Helgoland heb ik gemaakt met de Lumix. Daar ben ik inmiddels wel héél blij mee, al ken ik de camera nog lang niet helemaal.
      Helgoland is een echte aanrader, maar ja, wel een eiland, dus aan varen ontkom je niet gauw. Op Düne is wel een vliegveldje, maar dat zal wel wat kosten. Als je eenmaal op het eiland bent, heb je de tijd natuurlijk aan jezelf. Maar er valt zoveel te zien....
      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  10. Ook een mooie blog Corrie. Echt een (zee)vogelparadijs. En prettig dat je de vogels ook dicht kunt naderen, dat is altijd heel fijn voor foto's :-).

    Ik kan me voorstellen dat je er genoten hebt en dat het voelde als een vakantie ondanks dat het 'maar' 4 dagen was.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super mooi hoor....
    zij jullie ook naar Dune geweest..
    daar zijn volgens mij de Zeehonden...
    ik hoop het voor jullie!!
    maar dit is ook al geweldig hoor, hartstikke
    mooie foto reis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je vorige serie had ik gemist, Corrie, maar dat heb ik nu ingehaald. Want wat een prachtige series zijn dit. Wat zal je daar genoten hebben. Ik kan me dat helemaal voorstellen. Prachtige vogels, mooi weer en een schitterende omgeving. Wat wil je nog meer. Ik heb beide series met veel plezier bekeken. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze had ik ook nog niet gezien Corrie.
    Ik loop erg op achter want we waren er een paar dagen op uit.
    Schitterende platen van deze vogels en vooral je vliegbeelden zijn schitterend vastgelegd. Wat zal je daar genoten hebben! Ik doe eht hier bij jou blog :-)
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Corrie!
    Ik denk met veel plezier terug aan deze reis, en jij ook, dat is duidelijk. Wat hebben we enorm geluk gehad met het weer en met elkaar! Ik moet zeggen: de foto's zijn verbazend mooi hoor! Complimenten daarvoor. Wellicht spreken/treffen we elkaar nog eens. Voor nu: groeten aan jou en A3 van jullie medereiziger Arno Meijer

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.