Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

vrijdag 18 juli 2014

Helgoland *3* Zeehonden op Düne





Bij Helgoland hoort het kleine eiland Düne, 
dat heet niet voor niks zo: het bestaat uit duinen 
en het strand eromheen. Op dat strand ligt 
de grootste attractie: zeehonden.

1 juni was onze zeehondjesdag. 
De enige dag tijdens de trip die guur en grauw begon, 
maar dat bleef gelukkig niet de hele dag zo.

Ondanks het grauwe weer, was het natuurlijk fantastisch 
om een heel grote groep zeehonden op het strand te zien liggen. 
We zijn eerder weleens met een zeehondentocht op de Wadden 
mee geweest, maar van zo dichtbij had ik ze alleen 
nog maar gezien bij Ecomare.




Dit gevecht zag er behoorlijk serieus uit:





Ook later op het strand waren deze twee steeds 
weer aan het bakkeleien met elkaar.

De volgende was waarschijnlijk al wat ouder; 
hij bekeek de wereld relaxter:




Deze jongeling doet aan ochtendgymnastiek:



Hierna was ik langs het strand gelopen tot aan het eind, 
gevormd door een dam van basaltblokken. Daarvandaan 
wilde ik rustig in de richting van de zeehondjes kruipen/tijgeren. 
Voordat ik daaraan begon, keek ik nog even om me heen. En:...
stond oog in oog met een zeehondje, 
dat achter het volgende basaltblok lag, op nog geen twee meter afstand! 
Hij had mij natuurlijk allang opgemerkt, en lag me heel rustig te observeren.

Een moment om nooit te vergeten.



 





Hij bleef heel erg rustig en ik heb foto's geschoten 
totdat mijn vingers echt niet meer konden bewegen van de kou. 
Toen ik uiteindelijk toch terugliep, leek zijn blik te zeggen: 
" Jee, ga je echt weg? Wat ongezellig nou..."




Later zagen we nog een zeehond langs de dam 
tussen de stenen, die alle belangstelling ook best vond.





Grote gaap:




Hoe lig ik nou het lekkerst?






 Maar dat het zeehondenleven niet altijd zo makkelijk is, 
zag ik later op het strand. Van veraf zag ik een kleine zeehond, 
die wel een raar masker in zijn gezicht leek te hebben.
Dichterbij getijgerd (en door de lens gekeken), zag ik dat 
zijn gezicht vol geronnen bloed zat; zijn poten waren beschadigd 
en zaten ook onder het bloed.
Die kon wat rust op het strand zeker goed gebruiken.




In de loop van de middag klaarde het weer goed op. 
Veel meer licht en de temperatuur werd ook aangenaam. 
Inmiddels waren we aan de andere kant van Düne, 
ook hier lag het strand vol zeehonden.






Het leek wel of zij ook genoten van het langzaam 
doorbrekende zonnetje. De meeste lagen er zeer ontspannen bij:





Uiteindelijk werd het genieten van een mooie 
zomeravond; dus nog even heerlijk zonnebaden.






Of spelen in de golven...



...let op, ...komt-ie...



Even goed uitstrekken, zie je, zó lang ben ik eigenlijk...





De jongens gaan een potje stoeien...


Als de kameraadjes weg zijn, 
dan is een boei ook leuk speelgoed.






Van tevoren had ik enorm naar deze dag uitgekeken
en ik baalde dan ook wel toen juist deze dag zo grauw begon. 
Maar oh... wat is het een superdag geworden.




Dank voor al jullie leuke reacties op de blogs met de jan-van-genten.



12 opmerkingen:

  1. Hai Corrie,

    Wat zal jij daar onwijs genoten hebben zeg. Zulke foto's maken is iets dat iedereen wel wil.Die twee vechtende mannetjes zijn helemaal super en ook nog eens van die prachtige platen van de jonge zeehonden. Hier maak je mensen gezond jaloers mee. Het is echt een prachtige serie foto's.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi mCorrie,
    Wat mooi is dit toch allemaal weer!! Schitterende opnames.
    Prachtig om die dieren daar zo te zien. Mooi close genomen en ook mooi met dat water op de achtergrond. En wat een geweldige koppies hebben ze beesten. Foto 11 is erg grappig met dat tongetje, tof dat je dat precies hebt kunnen fotograferen.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat geweldig Corrie, dit is toch puur genieten.
    Dat zul ook wel gedaan hebben.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super dag heb jij daar gehad. Prachtige opnames waarbij nummer 16 voor mij favoriet is. Heerlijk ontspannen zoals hij daar op dat rotsblok ligt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, wat een serie, ondanks het grijze weer heb je toch prachtige foto's gemaakt hoor. Ik heb wel een paar favorieten, even tellen..11, 21 en 23, wat een koppies. Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pracht serie, Corrie!
    Lieve geniet groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fantastische ervaring moet dat geweest zijn, Corrie. Hele mooie serie, waarvan ik 14 en 16 eruit vind springen. Leuke momenten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O wat leuk Corrie. Echt mooie, grappige, vertederende foto's. Je privé ontmoeting was zo te zien ook meer dan geslaagd. Fijn dat jullie reis zo geslaagd is geweest!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gaaf!! Wat een mooie serie.foto 8 en 12 zijn heel mooi, mede door je boeiende beschrijving. Een leuke ontmoeting en het lijkt of je wordt uitgezwaaid. Verder heb ik geen voorkeuren want ze zijn allemaal zoooo mooi! Gelukkig was het weer beter geworden, wat een succes!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Werkelijk prachtig Corrie,

    wat een genot om deze prachtige zeehonden van zo dichtbij te kunnen zien en ook zo mooi te kunnen fotograferen. Je openingsfoto spreekt echt tot de verbeelding maar ook alle andere foto's en je mooie beschrijving maken dit blog tot een geweldig mooie post.

    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een buitenkans dat je zo dichtbij kon komen. Het heeft je een schitterende serie opgeleverd. Leuk die verrassingen achter een rotsblok. Het uitstapje Helgoland heeft je wel erg veel moois opgeleverd!
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. WOW!
    Impressive seals!
    The pitures I like best are against the green moss on the rocks... That is unusual and makes these photos very special!
    Congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.