Kijken en nog eens kijken - dat doe je als je met een camera op stap bent.
Ik verwonder me steeds meer over wat er in de natuur te zien is en probeer dat zo mooi mogelijk vast te leggen.
Leuk dat je mee wil kijken op dit fotoblog - ik hoop dat je er plezier aan beleeft.

Klik op een afbeelding om de foto's in de lightbox te zien - groter en beter van kwaliteit.

donderdag 23 juli 2015

Groen in Valencia





Begin mei waren we een paar dagen in Valencia.
Alvast een voorproef van het zomergevoel; het waren
daar al echt zomerse temperaturen. Heerlijk hele dagen 
rondstruinen en ons verwonderen. 
 




Vooral door het zeer oude stadscentrum, dat op ons 
verrassend ruim overkwam. Erg veel pleinen en pleintjes,
parken en parkjes. Veel groen.
 In de stad vielen deze zeer hoge bomen op. Ze bloeien 
met leuke kleine bloemetjes en droegen ook vruchtjes.




Het bladerdek is niet zo heel dicht, zodat het licht er mooi
doorheen kan spelen. Ik heb niet uit kunnen vinden wat voor
bomen dit zijn. Dus wie het weet... 

Toevoeging 6 november 2016:
Zo leuk, kreeg ik toch afgelopen week een mailtje van iemand,
die dit gezien had en wél kon uitvinden wat voor boom dit is
en de moeite heeft genomen om die naam door te mailen: 

het is een melia azedarach  of  Indische sering.

Dank je wel voor deze info, Trudie. 

   




Als je de kaart van Valencia bekijkt, valt direct de brede strook
groen op langs de noordoost kant van de stad. Het is de oude
loop van de rivier de Turia, die daarlangs naar zee stroomde.
Tot een gigantische overstroming van deze rivier in 1957. Het water
kwam metershoog de stad in. Daarna heeft men de loop van de
rivier veranderd; nu stroomt deze langs een kanaal aan de
westkant van de stad naar zee. Er is veel gesteggeld over
wat men met de lege rivierbedding wilde; uiteindelijk is er een
park van gemaakt. Geweldig: 9 kilometer groen; ze noemen
het nu ook wel de longen van de stad.

Oude bruggen lopen gewoon nog over het park heen.




De volgende foto's zijn genomen vanaf oude stadstorens:
de Torres de Serranos. Eerst in de richting van de stad:




 
Dan vanaf de andere kant; om een beetje een idee
te krijgen van de breedte van het park, waar behalve 
veel groen ook veel speelplaatsen en sportvelden 
aangelegd zijn.


 

Dan de Jardi del Turia zelf:


  



De begroeiing is heel gevarieerd. Veel verschillende bomen
Al snel viel een sprookjesachtige blauwe waas op.
Het bleken de bloemen van de Jacaranda. Dat is echt
heel bijzonder om te zien, maar ook heel lastig om
op een foto weer te geven.





Leuk ook: verschillende palmbomen. 







En om het zuidelijke, zonnige gevoel voor mij 
helemaal compleet te maken: een prachtig bloeiende 
hibiscus om even heerlijk omheen te draaien.










Tot slot de sinaasappelbomen.
De naranja hoort helemaal bij Valencia.







Valencia is echt een fantastische stad om in rond te struinen; het is een heel fotogenieke stad. Er volgt dus meer. Ik ben wel wat laat met het plaatsen van de blogs; probeer deze snel achter elkaar te laten zien.





10 opmerkingen:

  1. Hoi Corrie.

    Dat ziet er schitterend uit daar.
    Je zal er volop genoten hebben.
    Mooie foto's laat je zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie fotoserie. Lijkt mij inderdaad een leuke plaats!
    De eerste foto vind ik erg gaaf met de boom tussen de gebouwen. Op foto 7 vind ik heel mooi.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Echt fantastisch!! Lijkt me een mooie stad en het is inderdaad heerlijk om lekker rond te wandelen en te zien wat je zoal tegenkomt. Foto 15 is erg mooi genomen en ook die rode bloemen springen er meteen uit. Prachtig.
    Ben zelf ook pas naar Spanje geweest, (La Pineda, ligt tussen Salou en Tarragona) een prima land om te vertoeven. Lekker hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, Mooie omgeving hoor!
    En jij hebt ook wat met bomen...Je foto's zijn stuk voor stuk erg mooi, maar je bloemen ook vooral foto 18, die vind ik het mooist!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Ik wist al van een neef van mij die daar woont dat het een mooie stad is. Ik ben er zelf nog nooit geweest. Aan de beelden die je hier laat zien zal de combinatie van oude stadsdelen en veel mooie groenlocaties ongetwijfeld veel mensen bevallen. De bloemen van jacaranda en hibiscus doen het altijd goed, in welk land je ook komt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello Corrie,
    Your photos are great and show very well what a beautiful city it is indeed!
    I particularly like photo 7, so well composed!
    A great post :)
    Enjoy your weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat was vast genieten Corrie, wat is het daar mooi.
    Mooi ook hoe je de foto's hebt gemaakt, de bomen van uit een mooie hoek genomen.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie zomerse serie, heb je de eerste foto's met de HDR functie gemaakt? De palmbomen en sinaasappelbomen maken het zomergevoel compleet, dat is vandaag hier in NL ver te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita,
      nee, in HDR heb ik me nog niet verdiept. Het zijn "gewone" foto's.
      Hartelijke groet, Corrie

      Verwijderen
  9. Hoi Corrie,
    ik ben nog nooit in Valencia geweest dus dit is zo een mooie manier om daar iets van te zien :-) Prachtige foto's en heel veel mooi groen. De palmbomen zijn inderdaad heel erg mooi maar ook de Chinese roos van foto 17 vind ik geweldig. Schitterend om te zien. Hele fijne avond nog.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je bezoek en leuk dat je de moeite neemt om te reageren.